Handelsvilkår 2020
Angrerett
Hvis du angrer på et kjøp hos oss, er det angrerettloven som gjelder.
Iht. angrerettloven har du noen plikter og oppgaver. Disse finner du i
avsnittene nedenfor. Vi ønsker at transaksjonene rundt dette skal være
så enkle som mulig for alle parter innenfor lovens bestemmelser. Det
blir derfor sendt ut informasjon om angrerettloven via e-post ved hvert
kjøp som foretas hos oss.
Dersom varen er tatt i bruk, som din egen, kan ikke angreretten gjøres gjeldende. Vi anbefaler å vise god omsorg for originalemballasjen/salgsforpakning hvis man ønsker å returnere varen trygt og sikkert tilbake.
Under finner du noen viktige utdrag fra angrerettloven:
• Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor
ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i
næringsvirksomhet. (jf Angrerettloven § 6, punkt e)
• Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i
tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelse eller forringelse
skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side. (jf.
Angrerettloven § 12 punkt a)
• Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 15 første ledd).
Dersom du ikke henter pakken og forholder deg ellers helt passiv, vil
dette ikke gi oss noen indikasjoner om hvorfor pakken ikke er hentet.
Du vil da ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til
Angrerettloven §11 og §13, og mister således retten til å gå fra
avtalen. Du vil da bli belastet for fraktkostnader tur og retur. Vi vil også belaste for gebyret vi må betale til nettselskapet (i dette tilfellet NETS) som typisk vil ligger på ca. 2,5% av totalbeløpet og et
gebyr pålydende kr 250,- til AgaPanthus AS for behandling av saken.
Før ordren er pakket og sendt
Dersom du angrer kjøpet ber vi deg kontakte oss omgående på telefon.
Telefonnummer er oppgitt på vår hjemmeside under ”kontakt”. Gi oss
beskjed og be om at hele ordren slettes. Når du mottar bekreftelse fra
oss at ordren er slettet, da har du angret. For din egen del kan det
være lurt å beholde kopi av e-post og informasjon om hvem du har pratet
med i forbindelse med at du angret i minst 14 dager.
Etter at pakken er sendt eller hentet
Hent pakken snarest mulig og ta kontakt med oss skriftlig via brev eller
e-post om at du angrer kjøpet. Du vil motta en mail som bekrefter at
kjøpet / varen er innenfor kriteriene for angrerett, skriv ut denne
bekreftelsen og legg den i pakken som skal returneres. Du betaler kun
returporto og ditt tilgodehavende vil bli oversendt din konto et par
dager etter at vi har mottatt og behandlet "angrepakken".
NB: Det kreves en aktiv handling fra deg (husk 14
dagers fristen nevnt i angrerettloven §11), på en slik måte at det ikke
er noen tvil om at du benytter deg av din angrerett. Med andre ord slik
at vi kan behandle saken på en rask måte for alle parter iht.
Angrerettloven. Det oppfordres til at "Angrepakken" sendes som pakkepost
slik at du ved å sjekke Posten sine sider har full oversikt over hvor
ditt produkt befinner seg i postens system frem til det ankommer oss.
Har produktet blitt skadet på veien? Dersom din bestilling har blitt
skadet under frakt finner du informasjon om hva du skal gjøre under.
AgaPanthus benytter Posten/Bring
Hvis varen er skadet under transport, skal følgende gjøres
.
• Du må ta vare på emballasje samt produktene.
• Send oss et bilde av den skadde varen send det til oss og få godkjent retur av oss.
• Når du har fått godkjent retur går du til posten med den skadde forsendelsen og emballasjen.
• Sammen med posten skriver du ut en skademelding.
• Postens skademelding sendes til AgaPanthus AS sammen med godkjent retur AgaPanthus sammen med den skadde varen.
NB: Lovverket henviser til at du gjør ting "innen
rimelig tid" og vi tillater oss å tolke dette i denne sammenheng til når
du har hentet / mottatt produktet.
Mangler eller feil på levering
Vare som mangler i forsendelsen
Hvis du mangler en eller flere varer i forhold til
ordre-/leveringsbekreftelsen og dette ikke skyldes at du har restordre
liggende hos oss, har vi egne rutiner for å håndtere dette så enkelt som
mulig.
Send en e-post direkte til post@agapanthus.no.
og beskriv hva som mangler. Vi vil ta kontakt og ordne opp. Vi vil
deretter jobbe med å finne ut hva som har skjedd og rett opp eventuelle
feil.
Mottatt feil vare
Har du mottatt en annen vare enn det som er bestilt skal du gjøre følgende: Send en e-post direkte til post@agapanthus.no. Vi vil deretter rett opp eventuelle feil og sørge for at du får rett vare.